השפעות סביבתיות כשיקול חשוב ברכישת דירה

ישנם שיקולים חשובים רבים בעת תהליך רכישת דירה – הבניין בו היא ממוקמת, מיקומה הגיאוגרפי בארץ, האופן בו הדירה בנויה ומחולקת לחדרים לעומת הצרכים שלנו ועוד. שיקול אחד חשוב אשר אנשים רבים נוטים לייחס לו חשיבות מועטה מדי, ולעיתים מצטערים על כך מאוחר יותר, הוא ההשפעות החיצוניות והסביבתיות על הדירה.

ישנם שיקולים חשובים רבים בעת תהליך רכישת דירה – הבניין בו היא ממוקמת, מיקומה הגיאוגרפי בארץ, האופן בו הדירה בנויה ומחולקת לחדרים לעומת הצרכים שלנו ועוד.

שיקול אחד חשוב אשר אנשים רבים נוטים לייחס לו חשיבות מועטה מדי, ולעיתים מצטערים על כך מאוחר יותר, הוא ההשפעות החיצוניות והסביבתיות על הדירה. בפועל, הסביבה המידית והקרובה בה שוכנת הדירה שאנו שוקלים לרכוש הינה בעלת השפעה רבה ביותר על איכות החיים הצפויה של דיירי הדירה. שיקול זה רלבנטי ביותר הן אם אנחנו מתעתדים לחיות בדירה בעצמנו, והן אם היא מיועדת להשכרה, אז השפעות סביבתיות שונות עשויות לקבוע רבות בגובה השכירות שנוכל לגבות בעבורה.

מהן ההשפעות הסביבתיות החשובות הללו שכדאי שניקח בחשבון בבואנו לרכוש דירה?

מפגעי רעש בקרבת מקום, הכיוון אליו פונה הדירה ועוד
אחת ההשפעות הסביבתיות הגדולות והמשפיעות ביותר היא כמובן מפגעי רעש פוטנציאליים, אשר עשויים להשפיע רבות על דיירי הדירה.

דוגמה מצוינת לכך היא קרבה לבתי ספר, גנים או גני שעשועים ופארקים ציבוריים. לכאורה, מדובר בגורמים אותם נרצה בקרבת הדירה שלנו – ילדים ומשפחות, ריאות ירוקות ועוד. אך חשוב לקחת בחשבון גם את הרעש הקבוע המגיע ממקומות כאלו. במקרה של דירות הממוקמות בסמיכות לבית ספר למשל, צריך לזכור שמדי בוקר ישנן כמה שעות של רעש יחסי, בעיקר בזמני ההפסקות וההגעה/עזיבה של הילדים. עבור מי שעובד בשעות קבועות תמיד בבוקר זה אולי פחות רלבנטי, אך עבור מי שלעיתים נמצא בבית בשעות הבוקר והצהריים כדאי לקחת זאת בחשבון. אותו הדבר נכון גם לגבי גנים ציבוריים, קרבה לכבישים סואנים וכד'.

גורם סביבתי חשוב נוסף הוא הכיוון אליו פונה הדירה – האם היא נמצאת בחזית הבניין הפונה אל כביש סואן? האם היא עורפית? במידה וכן – מה נמצא בצד האחורי של הבניין? האם זהו אותו בית ספר עליו דיברנו לעיל?... למיקום הדירה בבניין והכיוון אליו היא פונה השפעה עצומה על איכות החיים הצפויה באותה דירה.

ההשפעות הסביבתיות משפיעות גם על המחיר
חשוב להבין כי השפעות סביבתיות דוגמת מפגעי רעש וכד' משפיעות רבות גם על המחיר. למשל, על פי הערכות שונות, קרבה רבה לבית ספר עשויה להוריד את הביקוש לדירה, ולכן גם את מחירה, בכ 15 אחוזים.

את ההשפעה הזו על המחיר יש לקחת גם כן בחשבון כאשר מחפשים דירה. עלינו לקחת בחשבון שכאשר נרצה להשכיר דירה או למכור את הדירה הזו מחירה יהיה נמוך יחסית לדירות אחרות בקטגוריה של דירה זו, אשר אינן סובלות ממפגע רעש או השפעה סביבתית שלילית זו או אחרת.

ועבור משקיעים מסוימים ההשפעה על המחיר עשויה להיות דווקא גורם ממריץ לרכישה – למשל, יזם אשר אינו מתכוון לגור בדירה, ומאמין כי גובה השכירות שיקבל עבורה לא ייפגע משמעותית לעומת ההנחה שאולי יצליח לקבל בעת רכישת הדירה.

 

לסיכום, השפעות סביבתיות שונות הינן בעלות משמעות עצומה עבור מי שנמצא בתהליכי רכישת או השכרת דירה. אם לוקחים בחשבון את ההשפעות הסביבתיות של דירה מסוימת, ניתן לערוך שיקולי קנייה רציונאליים ומושכלים יותר, ולהימנע מהפתעות לא נעימות מאוחר יותר.