האם שוק הדירות להשכרה פרוץ וחופשי?

מדוע מחירי השכירות רק עולים? מה ניתן לעשות עם עליית המחירים?

בשנים האחרונות עלו מאוד המחירים של השכירויות בכל רחבי הארץ. גם מחירי הדירות למכירה עלו מאוד, אך בעוד בשנה האחרונה נעצרה עליית מחירי הדירות במידה מסויימת, השכירויות ממשיכות לטפס, ונראה כי כיום, מציאת דירה להשכרה באיזורי הביקוש במחיר סביר, הפכה להיות משימה לא פשוטה בכלל. נשאלת השאלה האם שוק הדירות להשכרה בישראל הוא פרוץ? האם ניתן להגביל את מחירי הדירות להשכרה? האם בעולם של שוק חופשי יש בכלל מה לעשות? הדעות כמובן חלוקות ותלויות בהשקפה הכלכלית של כל אחד ואחת. בכתבה הבאה ננסה לנתח את התופעה הזו ולענות על השאלה החשובה - האם שוק הדירות להשכרה בישראל פרוץ וחופשי?

 

מדוע מחירי השכירות רק עולים?

שוק הנדל"ן עבר לא מעט תנודות בשנים האחרונות, אך דווקא בתחום של מחירי הדירות השכורות אין יותר מדי תנודות - המחירים רק עולים ועולים... בניגוד למחירי הדירות למכירה, שנבלמו בשנה האחרונה כמעט בכל רחבי הארץ, מחירי הדירות להשכרה לא ממש נבלמו, ואפשר אפילו לומר כי המחירים ממשיכים לעלות. רבים כיום מעדיפים לרכוש דירות מאשר לגור בדירות שכורות, בעיקר בשל מחירי השכירות הגבוהים, ובמיוחד באיזורים כמו תל אביב, גבעתיים, ירושלים, רעננה ועוד. באיזורי ביקוש רבים אין יותר מדי דירות איכותיות להשכרה, ולכן הביקוש גובר בהרבה על ההיצע. זהו מצב הנקרא "שוק של משכירים", כלומר - הכוח הוא בידי המשכירים ולא בידי השוכרים. על כל דירה איכותית יש קופצים רבים וכך בעלי הדירות יכולים להעלות מחירים. זהו מצב בעייתי מאוד ובמדינות רבות נלחמים במצב זה באמצעות פיקוח על מחירי השכירות. שוחרי השוק החופשי מתנגדים לפיקוח שכזה, אך במדינות רבות בעולם, גם מדינות מערביות, קיים מנגנון מסויים המפקח על מחירי השכירות, וזאת על מנת שהשוק לא יהיה פרוץ לגמרי. האם זהו המצב בישראל? רבים טוענים כי הגענו בישראל למצב של שוק פרוץ וכי המדינה צריכה להתערב.

 

אז מה ניתן לעשות?

יש לא מעט צעדים שניתן לנקוט בהם, אך חלק מהצעדים הללו מעוררים התנגדויות בקרב מגזרים מסויימים. אנשים המאמינים בשוק חופשי גורסים כי אסור בתכלית האיסור לקבוע הגבלה כלשהי על מחירי השכירות ואף כי הדבר מנוגד לחוק. לטענתם, כל בעל דירה יכול לקבוע כל מחיר שעולה על רוחו, מכיוון שהדירה שייכת לו ואף אחד לא יכול לקבוע עבורו את ערכה. לעומת זאת, אחרים גורסים כי חובה על המדינה למנוע משוק השכירויות "להשתולל" וכי בקרוב רק אנשים עשירים יוכלו לשכור דירות באיזורי הביקוש. לטענתם, על כל רשות מקומית לבצע פיקוח על מחירי השכירות ולמנוע מצב בו בעלי הדירות מנצלים את השוכרים לרעה. ישנם צעדים נוספים שיכולים לתרום להורדת מחירי השכירויות, אך ברובם דרושה חקיקה של המדינה. אולי בשנת 2013, עם הקמתה של הממשלה החדשה, יהיו שינויים בתחום זה.