האוצר מתנגד לפרסום מבצע מחזור המשכנתא לזכאים

מדוע מתנגדת מיכל עבאדי-בויאנג'ו, החשבת הכללית במשרד האוצר, לפרסם לציבור הרחב את דבר הארכת מיחזור המשכנתא לזכאים, אשר צפוי להימשך עד לסוף אוגוסט השנה?

מדוע מתנגדת מיכל עבאדי-בויאנג'ו, החשבת הכללית במשרד האוצר, לפרסם לציבור הרחב את דבר הארכת מיחזור המשכנתא לזכאים, אשר צפוי להימשך עד לסוף אוגוסט השנה? בנק ישראל ומשרד הבינוי, מבקשים להעלות קמפיין פרסומי מסיבי בעלות של 350 אלף שקלים, שתחשוף את דבר ההארכה לציבור הרחב, שברובו לא מודע לתנאים הללו. אך במשרד האוצר, מתנגדים כרגע למהלך ומסרבים לתקצב את הקמפיין. 

 

רק 5% מימשו את זכותם
משרד הבינוי ובנק ישראל, החליטו בחודש דצמבר על מהלך משותף לעודד את הציבור לבצע מיחזור משכנתא או פירעון מוקדם שלה, בתנאים מועדפים. היוזמה מיועדת לייעל תהליכים ולחסוך בעלויות עבור אלו שלקחו הלוואות מהמדינה. מדובר בהלוואות אשר נלקחו בתנאי ריבית גבוהה מזו הנהוגה כיום במשק.

במסגרת המהלך, הזכאים רשאים לפרוע או למחזר את המשכנתא, בצעד שיכול להגיע לחסכון מצטבר של מאות מיליוני שקלים. החיסכון הצפוי לכל בית אב מסתכם ב-10% מהמשכנתא, ועשרות שקלים בחודש. אולם עד היום, רק 5% מהזכאים מימשו את זכותם לפירעון.

 

עוול כלפי הזכאים?
במשרד הבינוי טוענים, כי התנגדות האוצר נובעת מרצונו לשמור על הכנסותיו מהריבית הגבוהה שבתנאי ההחזר הישנים. לטענת גורמים במשרד, מדובר בעוול, מכיוון שלא מתירים להם ליידע את הציבור באופן מסודר ואפקטיבי.

גורמים באוצר לעומת זאת, טוענים כי בשל מערכת הבחירות האחרונה, התפרקות הממשלה וההתנהלות ללא תקציב מסודר, המדיניות נקבעת מדי חודש בחודשו. לכן סוגיית תקצוב הקמפיין עברה לבחינתו של היועץ המשפטי לממשלה.
כלים למשכנתאות