דוח המבקר: ממשלת ישראל כשלה בזיהוי משבר הדיור

עם פרסום דו''ח מבקר המדינה על משבר הדיור, מצטיירת תמונה קשה של תפקוד הממשלה בנוגע לסוגיה הבוערת. הביקורת העיקרית על ממשלת נתניהו, מתמקדת בכישלון החרוץ שלה לזהות בזמן את הזינוק המטאורי במחירי הנדל''ן, ולפעול בזמן ובנחישות.

עם פרסום דו"ח מבקר המדינה על משבר הדיור, מצטיירת תמונה קשה של תפקוד הממשלה בנוגע לסוגיה הבוערת. הביקורת העיקרית על ממשלת נתניהו, מתמקדת בכישלון החרוץ שלה לזהות בזמן את הזינוק המטאורי במחירי הנדל"ן, ולפעול בזמן ובנחישות.

 

הגיע לבקר בזמן בחירות
אין ספק שרגע לפני הבחירות, זה הדבר האחרון שראש הממשלה ייחל לו. פרסום דו"ח מבקר המדינה יוסף שפירא על מחדלי הדיור של הממשלות האחרונות, כולל ממשלת נתניהו, לא עושה עמו חסד. הדו"ח לא הגיע יש מאין – זו תקופה ארוכה שמשבר הדיור על כל שלוחותיו הוא אחת הסוגיות הבוערות בשיח התקשורתי והציבורי, ואחד הנושאים המרכזיים של מערכת הבחירות הנוכחית.

 

בין היתר, קובע שפירא כי בין שנת 2008 עד שנת 2010, נסקו מחירי הדיור בלא פחות מ-36%. עם זאת, רק לקראת סוף שנת 2010, זיהתה ממשלת נתניהו את הבעיה האקוטית, ואת הצורך לגבש מדיניות חירום בשוק הדיור – מה שלא הפריע למחירי הדיור להמשיך ולעלות במהלך השנים 2011-2012. שפירא ממשיך וקובע כי הממשלות האחרונות כשלו בהתמודדות עם לוחות זמנים, ועם אתגרי תשתית ובירוקרטיה.

 

חוסר יעילות מתמשכת
בהקשר לסוגיית הדיור בר-השגה, מותח שפירא ביקורת רבה על ההתנהלות הבלתי יעילה של הממשלות האחרונות. הדו"ח מציין לרעה את חוק הוד"לים (ועדות לדיור לאומי), אשר הסתבר כבלתי יעיל, ואשר אינו הגדיל באופן משמעותי את היצע הדירות.   

 

גם שר האוצר לפיד ושר השיכון אריאל לא יצאו "בידיים ריקות" – והמבקר הדגיש את ההתנהלות המבולבלת והלא סדורה של המשרדים הללו בניהול פרויקטים לדיור בר השגה כגון יוזמת מע"מ 0 או מחיר מטרה.

 

המבקר המשיך והדגיש את חוסר היעילות של הוד"לים בכל הנוגע לתפוקה בשטח: רק 6.5% מתוך יחידות הדיור המאושרות נבנו כדירות קטנות של דיור בר-השגה, ורק 1.7% מהן יועדו להשכרה.



לעדכונים שוטפים