דברים שחשוב לבדוק לפני שקונים דירה

קניית דירה, בין אם מדובר בדירה שנייה, שלישית או עשירית למטרות השקעה, ובין אם מדובר בדירה הראשונה שלכם בה אתם מתעתדים לחיות, היא מהלך חשוב ביותר עליו כדאי להתעכב על מנת לעשות אותו כמו שצריך.

קניית דירה, בין אם מדובר בדירה שנייה, שלישית או עשירית למטרות השקעה, ובין אם מדובר בדירה הראשונה שלכם בה אתם מתעתדים לחיות, היא מהלך חשוב ביותר עליו כדאי להתעכב על מנת לעשות אותו כמו שצריך. ישנם דברים רבים שכדאי וניתן לבדוק לפני שרוכשים דירה, על מנת שתדעו בדיוק למה אתם נכנסים. הרבה פעמים, לאחר שחותמים על עסקת הרכישה כבר מאוחר מדי לבדיקות הללו, והדרך היחידה לדעת בדיוק מה אתם קונים היא לבדוק טוב טוב את הנכס לפני הרכישה.

איכות המבנה ובטיחות לפני הכל – בדק בית
הפרמטר החשוב ביותר בכל הנוגע לרכישת דירה למגורים או להשכרה, הוא פרמטר הבטיחות. בטרם רכשנו דירה אנחנו יכולים לבצע בדיקה מעמיקה על מנת לבחון את איכות המבנה, הן הדירה עצמה והן הבניין בו היא ממוקמת. בטיחות הדיירים, בין אם מדובר בנו ובמשפחתנו ובין אם בשוכרים, היא כמובן הדבר החשוב ביותר שניתן להעלות על הדעת.
על מנת להימנע מתגליות לא נעימות שיעלו לנו הרבה מאוד כסף אחר כך, כדאי לבצע בדיקת בדק בית למבנה אותו אנו מעוניינים לרכוש.

"בדק בית" הוא השם הרשמי של בדיקה הנדסית המבוצעת על ידי בעל מקצוע (מהנדס ואנשי מקצוע נוספים העובדים מטעם חברות המתמחות בבדקי בית לנכסים). במסגרת בדיקה זו ניתן לגלות למשל סדקים במבנה אשר עלולים להעיד על בעיות מבניות משמעותיות, כמו גם לפסול סממנים מסוימים החשודים כבעייתיים. בנוסף, נבחנת מערכת החשמל של הדירה, כמו גם מערכות אחרות אשר עשויות להיות מסוכנות, או להכיל תקלות אשר יעלו לנו ביוקר בעתיד.

בתור אנשים פרטיים לרובנו אין את הידע וההסמכה הנדרשים על מנת להבין לעומק בעיות שונות במבנה, הן של הבניין והן של הדירה עצמה, ואם ישנה בדיקה שכדאי להשקיע בה בטרם הרכישה על מנת שנוכל לישון בשקט בלילה לאחר מכן ולדעת כי ביצענו עסקת רכישת דירה משתלמת, הלוא היא בדיקת בדק בית.

חשוב לקחת בחשבון גם מאפיינים סביבתיים של הדירה
בנוסף למאפייני בטיחות שונים, כדאי לקחת בחשבון גם מאפיינים אחרים אשר עשויים להשפיע משמעותית על איכות החיים באותה דירה, ובהתאם על שווייה העתידי.

למשל – מהם הכיוונים אליהם פונה הדירה? האם היא פונה לרחוב או לעורף הבניין? האם היא ממוקמת ברחוב סואן ורועש או בסביבה שקטה ונעימה יחסית? כמה כיווני אוויר יש לדירה ומהם הכיוונים אליהם פונים החלונות? מהו אופי השכונה בה ממוקם הנכס? מהן התכניות העתידיות לשכונה זו? האם היא צפויה להמשיך להתפתח או לשמור על צביונה הנוכחי?

כל אלו ועוד הן שאלות שכדאי מאוד שנשאל את עצמנו בטרם רכשנו דירה מסוימת, ולא לאחר מכן. התשובות על שאלות אלו יכולות לעשות את כל ההבדל בין עסקה מוצלחת ואטרקטיבית לבין עסקה שרק נראית כזו, אך בפועל היא אינה טובה כל כך עבורנו.