איך השפיעה פרשת הזיהום בחיפה על שוק הדיור בעיר?

בשבועות האחרונים התוודענו לנזקים הנרחבים שגורמים מפעלי הזיקוק בחיפה עקב הרחבת בזן, ולתסיסה הציבורית שהגיעה בעקבותיה. נדמה שהשיח התקשורתי והציבורי החליט להעמיד את העניין בראש סדר היום, אבל מה עם שוק הדיור בעיר?

בשבועות האחרונים התוודענו לנזקים הנרחבים שגורמים מפעלי הזיקוק בחיפה עקב הרחבת בזן, ולתסיסה הציבורית שהגיעה בעקבותיה. נדמה שהשיח התקשורתי והציבורי החליט להעמיד את העניין בראש סדר היום, אבל מה עם שוק הדיור בעיר? האם גם הוא מושפע מהפרשייה האחרונה?

 

בחיפה נותרים אדישים
נראה כי לעת עתה, פרשיית הזיהום לא השפיעה באופן ממשי על ביקוש הדירות בעיר, והיקף הדרישות נותר כשהיה. ייתכן שהציבור לא "מתרגש" יותר מדי מכיוון שגם אזורים פופולאריים אחרים בישראל חשופים לזיהום מזה שנים ארוכות, כגון תל-אביב ומודיעין. עם זאת, אין לדעת איך יגיב השוק בעתיד הלא רחוק.

עם זאת, למרות שרמת ההתעניינות לא ירדה, את ההשפעה האמתית ניתן יהיה לראות רק בשלבי המשא ומתן – וייתכן שמבקשי הדירות ינסו להוריד את המחירים עקב ירידת קרנה של העיר בפרשיות הזיהום האחרונות.

 

החיפאים רגילים לזיהום
החיפאים כבר רגילים כנראה לחיות עם מציאות הזיהום, ובשביל המקומיים, זה נחשב חדשות של אתמול. אבל מה בנוגע להגירה חיובית לעיר של תושבי חוץ? כנראה שאם בכל זאת יורגש שינוי בביקוש, הוא יתבטא באזורים הקרובים יותר לבז"ן (הקריות ונשר), היכן שניתן לחוש, לראות ולהריח את תוצרי הלוואי של הארובות, וישתקף פחות באזורים מרוחקים (מרכז הכרמל).

כרגע, מפת הרוכשים הפוטנציאליים מורכבת ברובה מחיפאים, שמכירים את טיב האזור, או מסטודנטים בטכניון ותושבי רילוקיישן – שלא יעזבו ממילא. בכל מקרה, אין ספק שעתיד שוק הנדל"ן החיפאי תלוי בבאזז התקשורתי שילווה את פרשיית הרחבת בז"ן.