100 אלף ₪, ואתם מקבלים משכנתא על דירה בתכנית מחיר למשתכן!

לאחר המתנה ממושכת, בנק ישראל מפרסם היום (א') את התיקון אשר מאפשר לזכאים בתכניות 'מחיר מטרה' ו'מחיר למשתכן' לקבל מימון של למעלה מ-75% ממחיר הדירה בשוק החופשי. כל זאת בתנאי שברשותכם הון עצמי של 100 אלף שקלים חדשים.

 

לאחר כשלושה חודשים שבנק ישראל ומשרד האוצר הודיעו על תנאים מיוחדים לזכאי מחיר למשתכן בכל הנוגע למשכנתאות, בנק ישראל מודיע היום (א') על כניסתן לתוקף של ההקלות בנטילת משכנתא במסגרת תוכניות 'מחיר מטרה' ו'מחיר למשתכן'. מדובר בהקלות להלוואות משכנתא לזכאים באותן תכניות, בהיקף של יותר מ-75% ממחיר הדירה בפועל.

 

על פי ההנחיות, יהיה הבנק רשאי לבסס את שווי הנכס על הערכת שמאי במקום על מחיר הרכישה בפועל, וזאת בלבד שמחירן בשוק אינו עולה על 1.8 מיליון ש"ח. כך למשל, במקרים שבהם שווי השוק של הדירה הנרכשת, על פי הערכת שמאי הבנק עומד על 1.6 מיליון ש"ח, בעוד שעלותה לרוכש עומדת על 1.3 מיליון ש"ח בלבד, יוכל הבנק לחשב את היקף המימון המקסימלי של 75% לפי הערכת השמאי, ולהעניק מימון מקסימלי בהיקף של עד 1.2 מיליון שקל (75% מ-1.6 מיליון שקל(.

 

בראש העין לדוגמה, דירת 120 מ"ר שמחירה במסגרת מכרז 'מחיר למשתכן' יעמוד על 1.09 מיליון ש"ח, תשוקלל המשכנתא לפי שווי השוק המשוער של כ-1.4 מיליון ש"ח. אי לכך, הרוכש יוכל ליטול משכנתא בהיקף של כ-980 אלף ש"ח, המהווה 70% ממחיר השוק של הדירה. ביחס למחיר המכרז, העומד כאמור על 1.094 מיליון ש"ח, ייהנו הרוכשים ממימון של כ-90%.

 

בהודעת הבנק הדגישו "כי התיקון מאפשר מתן משכנתאות לדירות אלו ביחס מימון של 75% מהמחיר בהערכת השמאי, ולכן למעלה מ-75% מהמחיר בפועל. עם זאת, יחס המימון המותר בפועל תלוי בהערכת השמאי למחיר הרכישה. כבכל הלוואה, ההחלטה על גובה ההלוואה נתונה לשיקוליו העסקיים של הבנק".

 

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, ציינה כי היא רואה לנכון להתאים את הוראות הרגולציה לתכניות החדשות שמקדמת הממשלה, ולסייע לזוגות הצעירים באופן שעקבי עם הצורך להגביל את הסיכון ללקוחות ולבנקים.

 

חברת הכנסת, אורלי לוי-אבקסיס ציננה את ההתלהבות מהודעת בנק ישראל: "יופי של החלטה של בנק ישראל. אני באמת שמחה לשמוע שהיוזמה שלי עוד מהכנסת הקודמת להקטנת ההון העצמי הנדרש ברכישת משכנתא לדירה ראשונה תופסת תאוצה, ומברכת על החלטת שר האוצר ובנק ישראל לאפשר למשתתפים בפרויקטים של 'מחיר למשתכן' להינות ממשכנתא בערבות מדינה בגובה 90%. רק יש לי בכל זאת שאלה אחת... למה רק למשתתפים ב'מחיר למשתכן'?"

אבקסיס הוסיפה, "הפרויקט הזה לא מתקיים בכל היישובים ובכל הארץ אלא רק בחלק מסוים מאד, כך שלמעשה אם אתם זוג צעיר שמתגורר ביישוב שלא נכלל בפרויקט מחיר למשתכן, הפסדתם פעמיים - גם אין אצלכם מחיר למשתכן, וגם לא תוכלו ליהנות ממשכנתא ב-90% ערבות מדינה. וזה פשוט לא בסדר, לא הוגן ולא שוויוני".