מטבח חדש? כיצד מתחילים ולמי פונים...

ריבוי תכניות הבישול והאפייה עושים לכולנו חשק לעמוד במטבח ולנסות את היכולות שלנו. המטבח הופך עם הזמן לחלק מרכזי בחיינו, והוא כבר לא רק סתם מקום לבשל בו. יש אפילו שיגידו כי זהו הלב והנשמה של הבית. לכן חשוב להתאימו לצרכים האישיים, לאהוב את המראה שלו ולהרגיש בו הכי נוח שאפשר. כך תתכננו נכונה את מטבח חלומותכם

פנינו לדודי פרוור, סמנכ"ל "מטבחי לוגת", כדי להבין איך מתחילים לתכנן את המטבח החדש

"בין אם אתם עוברים לדירה חדשה ובין אם אתם מחליטים להחליף את המטבח הקיים, יחד עם הרצון להתחדש יש דברים שצריך לקחת בחשבון כבר בשלבים הראשוניים, מלבד סגנון העיצוב שמדבר אליכם צריך לחשוב איך לסדר את המטבח ביעילות ולתכנן אותו מבחינה פונקציונלית וטובה" מסביר לנו דודי.

 

בכל מקום כותבים ומדברים על "משולש המטבח"

 

מה זה משולש המטבח?

"תחום המטבחים בשנים האחרונות הגיע לרמה של מדע ועקרונות אשר מוסכמים וברורים לכל בעלי המקצוע העוסקים בתחום. יש סינכרוניזציה מלאה בין גובה דלפק המטבח, העומק שלו, גודל הכיריים, הכיור וכד'. אפילו יצרני המכשירים החשמליים למטבח מודעים לסטנדרטים המקובלים של בניית מטבחים ומייצרים את המוצרים בהתאם. כך הגיעו המומחים לתאוריית משולש המטבח. מדובר בשלושת האזורים העיקריים שיש ביניהם קשר של תנועה ללא הפרעה.

  • אזור אחסון מזון שמרכזו הוא המקרר
  • אזור הכנת המזון שמרכזו הוא משטחי העבודה והכיור
  • אזור הבישול שמרכזו הוא התנור והכיריים

 

שלושה אזורים ברורים במטבח. מוטי לטי. נגרות בהתאמה אישית

 

נוחות המשתמש

"דבר נוסף שהייתי מציע לקחת בחשבון בשלב התכנון הוא נוחות המשתמש, בכדי להגיע לנוחות המקסימלית תחשבו רגע מי האדם העיקרי שישתמש במטבח, תנסו להבין את הצרכים שלו ורצוי לקחת בחשבון גם את מידות גופו" אומר דודי.

 

למה זה כל כך חשוב מידות גופו של המשתמש העיקרי?

"דלפק שלא מותאם בגובה יכול לגרום לכאבי גב למי שעובד במטבח לאורך זמן.  אי התאמה של גובה הארונות העליונים יכול להקשות בפעולה הכי פשוטה של הורדת כוס, ואם המשתמש העיקרי הוא שמאלי לדוגמא רצוי להתחשב גם בעובדה זו".

 

פונקציונליות זה שם המשחק

כדאי לתכנן את עומק השיש כך שיהיה מספיק לעבודה נוחה ולא צפופה.

במקרה של מטבח קטן אפשר להוסיף משטח עבודה נשלף שניתן להוציאו מתוך השיש או מתוך "אי" לצורך עבודה ובסיומה להחזירו פנימה. את המדיח צריך למקם לצד הכיור על מנת שתהיה גישה טובה לאינסטלציה והכנסת כלים למדיח בצורה נוחה וגם במקרה זה כדאי לקחת בחשבון אם המשתמש הוא ימני או שמאלי על מנת להקל את העבודה.

מיקום הכיריים רצוי שיהיה לא בצמוד לקיר, לרווח את מיקומו כך שיהיו משטחי עבודה משני הצדדים לנוחות המשתמש.  

גם את הארונות יש לתכנן באופן יעיל ונכון. את ארונות אחסון המזון – המזווה כדאי למקם בקרבת אזור הבישול זה יקל עליכם בזמן העבודה, בעוד שאת ארונות אחסון הכלים פחות משנה איפה למקם. יש היום אפשרויות פרזול רבות שאפשר להוסיף בתוך הארונות והמגירות לסידור נוח וקל יותר לשימוש. חשוב שיהיו מספר רב של מגירות בגדלים שונים לכלי אוכל, סירים מחבתות, תבלינים וכד'.

 

משטח עבודה מתקדם ונוח. מטבחי לוגת

 

תאורה וחשמל

זה נשמע ברור מאליו, אבל לא תמיד חושבים על התאורה והחשמל בשלב התכנון. צריך לוודא שהמקומות החשובים, כמו משטחי העבודה והבישול, יהיו מוארים בצורה אופטימלית לעבודה נוחה ונעימה ושיהיו מספיק נקודות חשמל לכל המכשירים שאנו מתכננים לעבוד איתם במטבח.

 

חומר הגלם

כן, זה חשוב אפילו יותר מהעיצוב עצמו.

חומרי הגלם של מטבחים הם שונים, האיכויות שונות ובהתאם לכך כמובן המחירים. חומר הגלם העיקרי והמומלץ לבניית מטבחים היום הוא עץ הסנדוויץ', זהו חומר עמיד ואיכותי.

בין חומרי הגלם החשובים ביותר קיים גם עניין פרזול המטבח (קביעת חלקי ברזל או מתכת), המתבטא גם בסוג המגירות הנשלפות ובסוגי המנגנונים המשמשים לפתיחת דלתות וארונות קלפה (דלתות עם מנגנון הרמה). ניתן היום לקבל אחריות מלאה לכל החיים על מנגנוני הטריקה של המגירות אצל החברות הגדולות בשוק.

 


מגירות אחסון. מטבחי לוגת

 

 

אז כמה זה עולה לנו דודי?

"לא פחות חשוב משלב התכנון הפרקטי של המטבח הוא תכנון תקציב מראש. לבחור בעל מקצוע או חברה אמינים, לא להתפשר על דברים זולים, כי לפעמים הזול יוצא ביוקר. להבין מראש מה העלות ולדרוש לעדכן אתכם במהלך העבודה אם יש שינויים ותוספות ולקבל את אישורכם לכך ולא לגלות בסוף התהליך שחרגתם לגמרי מהתקציב שלכם. אפשר לקבל היום מטבחים יפים ואיכותיים מבלי לקחת משכנתא על שיפוץ המטבח. לפעמים שווה גם לקחת בתכנון התקציב שילוב של אדריכל או מעצב פנים שיוכל לייעץ ולהתאים עבורכם בדיוק את מה שמתאים לכם".

 

אז הבנו ששלב תכנון המטבח יכול לשנות את חווית המשתמש באופן משמעותי, לכן כדאי להשקיע ולתת לו את תשומת הלב הנדרשת. התייעצו עם מי שמבין בתחום, אל תמהרו להשלים עם משהו שלא לגמרי תואם את הצרכים שלכם, בסופו של דבר אתם אלו שתבלו ותבשלו במטבח שלכם.

כדי שתוכלו להגיע למטבח החלומות שלכם, ומבלי להיכנס להרפתקה שבסופה תקבלו תוצר שונה ממה שרציתם, רצוי לברר על החברה או בעל המקצוע שפניתם אליהם, עם אילו חומרים הם עובדים. תבקשו המלצות מלקוחות קודמים, אל תתביישו ללכת ולראות בעצמכם עבודות שלהם. אם הם מספיק אמינים, הם בטוח ישמחו להשוויץ בעבודות שלהם ושלקוחות מרוצים ימליצו.

אז אחרי שחשבתם ותכננתם, מה שנישאר זה להחליט על סגנון העיצוב והצבע.

על הסגנונות השונים תוכלו ללמוד בכתבה הבאה שלנו...