לאחר 43 שנים - צה''ל מפנה שטח מבוקש על קו החוף של ראשון לציון

לאחר עשרות שנים שבהן משרד הביטחון שלט בקרקע פרטית סמוך לחוף בראשון לציון, הוא מפנה אותו ומחזיר אותו לבעליו הטבעיים. על הקרקע צפויות להיבנות אלפי יחידות דיור חדשות, באחד המקומות המבוקשים בארץ.

השטח המדובר, שנמצא בשליטת צה"ל משנת 1973, שימש כמחנה צבאי, ובעקבות כך הופקעו כלל הקרקעות באזור מבעליהם הפרטיים. בעלי הקרקע לא קיבלו פיצויים ממשרד הביטחון עד כה. האבסורד בסיפור הוא שבעלי הקרקע שילמו מס רכוש על הקרקע בזמן שאינם היו מורשים להיכנס לחלקה הנמצאת בבעלותם.

 

בשנת 2013 עשרות בעלי קרקעות במתחם הגישו עתירה לבית המשפט העליון בטענה כי אחזקת המדינה בקרקעות שלהם מתבצעת מכוח צווים אנכרוניסטיים שהוצאו בהתאם לתקנות ההגנה (שעת חירום), שאינם חוקיים, ועל כן יש לבטל אותם.

 

לחילופין דרשו בעלי הקרקע מבית המשפט העליון לקבוע שככל שהמדינה מעוניינת להמשיך ולהחזיק במקרקעין, עליה לעשות זאת בדרך של הפקעה זמנית לפרק זמן קצוב ומוגדר מראש ולא מעבר לכך.

 

לאחר שבית המשפט העליון קיבל את עתירתם, צה"ל מפנה בימים אלה את השטח ומחזיר אותו לבעלים. כעת מקדמים בעלי הקרקעות תכנית לבניית אלפי יחידות דיור על הקרקע המבוקשת.

 

שטח הקרקע ממוקם במערב ראשון לציון, על קו החוף היפיפה של העיר, בסמוך לשכונת פואבלו, והוא נחשב לאחד האזורים המבוקשים. הקרקע נמצאת במקום אטרקטיבי במיוחד – דקת נסיעה מרכבת משה דיין, מכבישי איילון, ממתחמי יס-פלנט והסופרלנד, ומרחק פסיעה מחוף הים התיכון.

 

נוסף על כך, בעתיד הלא רחוק יקום בסמוך "מתחם האלף" - התכנית כוללת 1.7 מיליון מ"ר של שטחי עסקים ומסחר מקומי, עובדה המזכה אותו בתואר מרכז העסקים הגדול ביותר בישראל. כמו כן, התכנית כוללת בניית 4,900 יחידות למגורים, לדיור מוגן ולסטודנטים, גני ילדים, בתי ספר, מרכז מסחרי לרווחת השכונה, מרכז קונגרסים ומלון, ובלב המתחם יוקם פארק מרכזי יפהפה.